Новини

Снимка от: Йоан Гълъбов

Алекс Токмакчиев: В България има страхотен дизайн

Живеем във време, в което материалното и духовното по време на празниците са на кантар. Дали предстоящия коледен празник няма категоричен фаворит в това отношение у нас и по християнския свят в последните години, обсъдиха Ели и Йоана в тазседмичното издание на рубриката „Експанзия” в новото предаване на OFFRoad Radio – „Терминал №3”.  В първата част на рубриката им чухме анкетата, която те подготвиха по въпроса, коя е преобладаващата черта в съвременните празници, и която обсъдиха след това, а ето и резултатите от нея:

Гласове в полза на духовното – 2
Гласове в полза на материалното – 8
Съчетание от двете – 2

Натам дискусията се развихри в словесна схватка между половете, в която дамите използваха данните от проучването на голяма социологическа агенция, проведено неотдавна, в което се посочва, че мъжете харчат с 39% повече пари по празниците, които водещият Калоян обърна срещу тях, като подчерта, че това показва по-ясно, че мъжете са по-щедри в покупките си за техните половинки, роднини и приятели, може би защото са водени именно от желанието да угодят на нежния пол. Или от страха да не угодят, темата е отворена за дебат.
Не беше подмината и нашата действителност, в която беше установено, че българите харчат повече за софрата си на всеки празник, отколкото за подаръци. Нещо, което не се отделя и на йота от материалната черта на честването на празниците, тъй като в името на идеалната семейна сбирка и вечеря биват жертвани не малко нерви, време и пари, като по този начин всичко от семеен празник се превръща в семеен ад.
Накрая на рубриката бяха представени предстоящите интересни културни  събития през следващата седмица, с които да се разведрим всички от тежката политическа и социална обстановка, в която се намира България. Но това е по частта на колегите от „Петата власт”, които се подвизават в ефира на радиото само час и половина преди нас от 11:30 всеки четвъртък.

„Терминал №3” продължи с рубриката „Ало, Ало”, водена от Калоян, в която ни гостува графичният дизайнер Алекс Токмакчиев, с когото обсъдихме „Изкуство ли е графичният дизайн?” и не само. По-долу можете да прочетете най-интересното от разговора ни с него, а цялото ни интервю и дискусията на Ели и Йо за ценностите по празниците можете да чуете, като цъкнете линка.

Би ли се представил с няколко думи, а и да обясниш на слушателите ни – какво е графичен дизайн?
Аз съм дизайнер, но не само графичен, занимавам се професионално с това от около 4 години. Графичният дизайн фактически е най-лесно да бъде представен като всичко, което можете да видите около вас. Графичен дизайн са постерите, които рекламират филмите, табелите на магазините, логата и запазените марки на всички компании, които виждате навсякъде по магазините и улиците.

Изкуство ли е графичният дизайн?
Изкуство е, но малко субективно изкуство. В основната си част не се възприема като изкуство, тъй като идеята му е той да бъде функционално и да продава. Той е приложно изкуство.

Дефиницията на Толстой за изкуство е „средство за комуникация между хората”.
В такъв смисъл можем определено да заключим, че графичният дизайн е изкуство, тъй като неговата основна цел е да комуникира идея и да може най-ясно и най-точно да предаде дадена мисъл на зрителите.

Даже може да се каже, че графичният дизайн е супер изкуство, тъй като дизайнът е приложно изобразително, а графиката е изящно изобразително изкуство.
Абсолютно да, той наистина е една изключителна комбинация, която даже изисква не само да можеш визуално да представиш естетически красотата на дадено нещо, но също така да можеш да комуникираш неговата практичност и идеите, които са заложени в него, по най-прекия начин.

Има ли такова нещо като „лош дизайн”, защото в средите на рекламата казват, че няма лоша реклама, а има лоша публика? Така ли е и при него – няма лош дизайн, има неподходяща публика, пред която се представя?
Не, лош дизайн има и то страшно много. В индустрията разбираме „лош дизайн” тогава, когато дизайнът, който е направен за клиента, не извършва функцията, която трябва да извършва. Ако функцията е да продава, а той не продава – той е некачествен.

Не зависи ли отново от публиката?
Не, от дизайнера зависи той да познава публиката и да може да свърши работата си така, че тя да съвпадне с вкусовете на публиката.  Не се очаква публиката да хареса дизайна, очаква се от теб да уцелиш точно тези неща, които публиката знаеш, че ще хареса, да нацелиш правилната аудитория и да я таргетираш, както трябва.

Кои са твоите любими дизайнер и дизайни?
Един от най-любимите ми графици е Стефан Кънчев. Той е автор на страшно много от запазените знаци, които хората ежедневно виждат по улиците – знакът на бензиностанции „Петрол”, на Сатиричния театър, на старото лого на БНТ и др. Той е един изключителен българин за мен, създава стотици запазени знаци, стотици марки и общо взето той е човекът, който създава визията по времето на социализма в България, как тя изглежда. Неговата работа е до толкова грандиозна, че той е признат за  един от трите най-добри автора на запазени знаци в целия свят.

Изключително! Кои са останалите двама?
Мисля, че са Пол Ранд и Сол Бас.

По-рано каза, че най-важното в графичния дизайн е функционалността. Един клиент обаче, преди да пробва продукта, не знае дали ще му бъде удобен за ползване, в такива случаи не купува ли даден продукт по това как изглежда често пъти.
Да, но дизайнът не се прилага само при продукти, а при много други неща като визията на компанията, рекламните материали, целта на дизайна е още преди потребителя да се докосне до самия продукт вече в себе си да е взел решението, че той ще бъде функционален.

Все пак има много примери за нефункционални продукти. Нарочно ли се пренебрегва този фактор в полза на визията?
Да, някои компании го правят нарочно. Има изпълнения, които са направени по този начин, за да са малко по-различни и да привлекат внимание . Може да се каже, че това е ПР ход, но в повечето случаи е просто недомислица, която в последствие се плаща много скъпо.

Как се развива бизнесът с графичен дизайн в България? Добри ли сме в това.
В България има страхотен дизайн, независимо дали е графичен, уеб или мобилен. Имаме много силни кадри, които са много способни и създават изключителни неща, но заедно с тях имаме и куп посредствени изпълнения, които се правят, защото българинът не е образован относно значението и нуждата от дизайна. И когато той отиде при агенция или студио с искане да му бъде изградена рекламна кампания или корпоративна идентичност за неговия бизнес, той не отива с нагласата, че това е нещо изключително комплексно и сложно, той отива с нагласата, че това е нещо, което се прави на компютъра или на ръка в рамките на 2-3 дена. И именно тази нагласа възпира изпълнителите да покажат пълния капацитет на възможностите си, тъй като в такива случаи бюджетът винаги е нисък, и дизайнерите не могат да се разгърнат достатъчно, а и те биват ограничавани от бариерите на мислене на клиента.

Кое е най-интересното нещо, което си направил?
Най-интересното беше един постер, който направих по новата трилогия „Хобит” на Питър Джаксън. Постерът беше в минималистичен швейцарски стил. Аз го направих по лично желание, не съм очаква, че ще спечеля някакви пари от него, но имаше неочакван ефет. От Warner Bros. ми изпратиха и-мейл, в който ми казваха, че с този постер нарушавам авторските им права, въпреки че нямаше такова нещо. Той е изцяло оригинална творба просто е в тематиката на „Хобит”, но те ме заплашиха, че ако не го премахна от виртуалното пространство, ще последва съд.

*Снимката е дело на Йоан Гълъбов.

Comments

Изрази мнението си